Translate I Käännä

tiistai 26. maaliskuuta 2013

My "eat, pray, love" trip continues

Greetings from Georgetown Malaysia. I am here on a "visa run" and now I am allowed to be in Thailand for three more months :)

When I told my friends that I would be leaving, many of them were laughing and saying that I will go to my very own "eat, pray, love" trip. Well, I have to admit that it had some truth in that :) I left because of the experience and because of the volunteer work but also because I felt that I had to. Had to have some time to think things through and not just go blindly forward and do the things I should be doing. And not thinking about the direction but just making the choises without stopping and really thinking what I want. And I realized that to be a bit more stable and happy I need to think these things through.

Big words and one could say that there would be easier ways to stop and think. And cheaper as well :) But for me there wasn't. I really couldn't take the time and think. In here I have been hours and hours alone with my thoughts and read a lot. The book of "The Monk who sold his Ferrari" said something like that that all the things that are happening to us and things which we are going trough have happened already to someone else. We are not that unique :) So why not to read about them. I think it was wisely put and that is what I have done. “It's not what you will get out of the books that is so enriching - it is what the books will get out of you that will ultimately change your life”  :)

So far I have read:

Passion India by Javier Moro - a book about young spanish girl who goes to India to be a wife of a Rajah in the extravagant world of royalties in the beginning of the 20th century. Based on true story of Anita Delgado.

Kuninkaanpuisto by Pirjo Hassinen - very interestingly described story about paralyzed business man and a teacher in elementary school. When I was reading this I was thinking that how awfully tireing it must be for a artistic person to observing and notice everything to be able to describe things so well in a book.

The Adventures of Hucleberry Finn by Mark Twain - a classic American novel about a kid escaping his alcoholic father with a run-a-way slave. It describes the world with the eyes of a child who doesn't have prejudges but a world around him is full of them.

The Tao of Pooh by Benjamin Hoff - explains Taoism in a very good and nice way. With a Winnie the Pooh way :) Has interesting things to think and lovely book to read. “Now, scholars can be very useful and necessary, in their own dull and unamusing way. They provide a lot of information. It's just that there is Something More, and that Something More is what life is really all about.” :)

The Monk who sold his Ferrari by Robin Sharma - fails as a novel but is very good as a tool to help one to think. Some critisism is recommendable but also an open mind :)  “happiness is a journey, not a destination" That I really try to learn but I am not that good about it yet. :)

Thats about it so far. I am currently reading a book but it had to move aside because I visited today an amazing Buddhist temple and found some things to read from there. I actually spent like two hours on the floor of the temple reading. This all sounds very spiritual but I am only interested. Or I mean that there is so much wisdom in the religions of the east. It would be awsome if I would be able to learn some of it and use it in my life. Actually today I learned that Buddhism is not actually meant as a religion but an education system. I will read more about it tomorrow when I have lovely about 10 hours trip on a minibus to Krabi (I am currently in Georgetown Malaysia, I will write more about this tomorrow :)). Day after tomorrow my family (except my dad) is going Krabi and I will be there happily waiting for them. Now I will go and eat some good Indian food. Malaysia is like a melting pot, many Chinese, many Indians and some locals. But that means the best food from all cultures. Yammy!

-------------------------------------
Terveiset Georgetownista Malesiasta! Olen ollut taalla nyt kolme paivaa ja nyt on uusi leima passissa eli saan olla Thaimaassa sen perusteella kolme kuukautta :) Malesia on kylla mielenkiintoisen oloinen paikka. Paljon hienoja autoja ja taloja. Ja paljon erilaisia ihmisia, kulttuureita ja uskontoja.

Kun kerroin lahtevani reissuun, useat kaverini nauroivat ja sanoivat etta tama on minun oma leffasta tuttu "Eat, pray, love" matkani maailman aariin etsimaan itseani. No taytyy sanoa etta siina oli totuuden siemen :)  Tottakai halusin lahtea kokemaan uusia asioita ja tekemaan vapaaehtoistyota mutta myos selvittamaan ajatuksiani. Jotenkin tuntui etta en saanut kotona otettua aikaa sille etta miettisin mita haluan ja vain painoin eteenpain tehden nopeita paatoksia ilman sen suurempia mietteita. Tajusin etta jotta pystyisin elamaan tasapainoisesti ja olemaan onnellisempi minun on kaytava nama hommat lapi paassani. Olisi ollut toki suotavaa ja kukkarollekin edullisempaa pystya pysahtymaan kotosalla, mutta se ei jostain syysta onnistunut minulta. Suuria sanoja mutta tallaiset oli fiilikset :)

Nyt olen sitten ollut jo pari kuukautta aika rauhassa ajatusteni kanssa ja toki tehnyt vaikka mita mutta palaillut miettimaan asioita istuen bussissa tai pikku majani terassilla. Ja lukenut. Paljon. Kirjassa "Munkki joka moi Ferrarinsa" sanottiin jokseenkin niin etta kaikki mita meille tapahtuu ja mita kaymme lapi, on tapahtunut aiemmin jollekulle muulle. Me emme ole siis niin uniikkeja. Miksi siis emme lukisi niista. Minusta se oli fiksusti ajateltu ja niinpa olen lukenut. Tahan mennessa lapi kahlattu

Passion India,  Javier Moro - hieno kuvaus 1900-luvun Majarajahien Intiasta jonne espanjalainen nuori tytto lahtee olemaan Rajahin prinsessana. Perustuu tositapahtumiin.

Kuninkaanpuisto, Pirjo Hassinen - kolme tarinaa vierekkain. Yksi halvaantuneen bisnes-miehen ja toinen ala-asteen opettajan ja kolmas noin 100 vuotta aiemmin alueella asuneen ala-asteenopettajan. Tama kirja sai miettimaan etta kuinka haastavaa elama taytyy olla jos on todella taiteellinen ja havaitsee kaikki ymparilla olevat asiat niin herkasti etta pystyy kuvailemaan asioita niin moninaisella ja tarkalla tavalla kirjassa.

Huckleberry Finnin seikkailut, Mark Twain - amerikkalainen klassikkoteos nuoresta pojasta joka pakenee alkoholisti-isaansa omistajaltaan karanneen orjan kanssa. Kertoo jannasti ajasta jolloin kaikilla oli orjia ja kuinka erilainen ajatusmaailma silloin oli. Tarina on nuoren pojan nakokulmasta, jolla ei viela ole ennakkoluuloja omasta takaa vaan lahinna ympariston painostuksesta.

Puhin Tao, Benjamin Hoff - herttainen ja helppolukuinen kuvaus taoismista ja siita mita se on Nalle Puhin avustuksella. Mielenkiintoisia oivalluksia hyvantuulisessa paketissa. " Monet ihmiset puhuvat elaimille. Mutta useat eivat kuuntele. Se on se ongelma" (oma suomennos :))

Munkki joka moi Ferrarinsa, Robin Sharma - romaanina huonosti kirjoitettu mutta mielenkiintoista lukemista vahan niinkuin sisallysluettelona omalle ajatustyolle. "Onnellisuus on matka, ei paamaara." Pienta kriittisyytta on hyva olla lukiessa mutta samalla myos avoin mieli :)

Siinapa ne talla kertaa. Naiden lisaksi muun muassa Lassi ja Leevi sarjakuvia :D Taman hetkinen kirja sai vaistya koska loysin uutta lukemista tanaan vieraillessani Buddhalaisessa temppelissa taalla Malesian Georgetownissa. Istuin itse asiassa jonkun pari tuntia temppelin lattialla ja luin buddhalaisuudesta. Opin muun muassa etta se ei alun perin ollut uskonto vaan opetusmenetelma. Kaikki tama kuulostaa varmaan aika hengelliselta mutta olen vain kiinnostunut. Itamaisissa uskonnoissa on paljon viisautta jota olisi mukava osata hyodyntaa omassa elamassa. Luen buddhalaisuudesta lisaa huomenna kun "saan" viettaa taas 10 tuntia bussissa matkalla kohti Krabia. Mutta matka on sen arvoinen koska ylihuomenna saan vastaanottaa siella melkeen koko perheeni :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti